Ustawy w postaci jednolitej
Wyszukiwarka ustaw
W przeglądarce naciśnij Ctrl+F, by wyszukać w ustawie.
2019 Pozycja 53
©Telksinoe s. 1/28
Dz. U. 2019 poz. 53
Opracowano na podstawie t.j.
Dz. U. z 2020 r.
poz. 725.
U S T A W A
z dnia 22 listopada 2018 r.
o dokumentach publicznych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Ustawa określa zasady funkcjonowania systemu bezpieczeństwa
dokumentów publicznych.
2. System bezpieczeństwa dokumentów publicznych obejmuje projektowanie,
wytwarzanie, przechowywanie oraz weryfikację autentyczności dokumentów
publicznych, a także inicjowanie zmian zabezpieczeń dokumentów publicznych przed
fałszerstwem w oparciu o analizę przypadków fałszerstw tych dokumentów,
podnoszenie poziomu edukacji w zakresie wiedzy o bezpieczeństwie dokumentów
publicznych oraz współpracę z międzynarodowymi instytucjami i organizacjami
zajmującymi się bezpieczeństwem dokumentów publicznych.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, zwany dalej „Ministrem”,
kształtuje politykę bezpieczeństwa dokumentów publicznych oraz zapewnia
funkcjonowanie systemu bezpieczeństwa dokumentów publicznych.
Art. 2. 1. Użyte w niniejszej ustawie określenia oznaczają:
1) blankiet dokumentu publicznego – niespersonalizowany lub
niezindywidualizowany dokument publiczny;
2) dokument publiczny – dokument, który służy do identyfikacji osób, rzeczy lub
potwierdza stan prawny lub prawa osób posługujących się takim dokumentem,
zabezpieczony przed fałszerstwem i:
a) wytwarzany według wzoru określonego w przepisach prawa powszechnie
obowiązującego albo
b) którego wzór graficzny i forma zostały zatwierdzone przez podmiot
realizujący zadania publiczne uprawniony na podstawie odrębnych
06.05.2020
©Telksinoe s. 2/28
przepisów i który jest zgodny z wymogami dla blankietu tego dokumentu
określonymi w przepisach prawa powszechnie obowiązującego;
3) emitent dokumentu publicznego – organ administracji publicznej:
a) upoważniony na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego
do określenia wzoru dokumentu publicznego lub właściwy do
wprowadzenia do obrotu prawnego dokumentu publicznego, którego wzór
został określony w przepisach prawa Unii Europejskiej lub prawa
międzynarodowego,
b) który określa w przepisach prawa powszechnie obowiązującego:
– wymogi dla blankietu dokumentu publicznego, o którym mowa
w pkt 2 lit. b, z tym że obowiązki określone w art. 14 i art. 34–
39 wykonuje upoważniony na podstawie przepisów prawa powszechnie
obowiązującego podmiot realizujący zadania publiczne, który
zatwierdza wzór graficzny i formę tego dokumentu,
– wzory jednolitych blankietów dokumentów publicznych, o których
mowa w art. 5 ust. 2 pkt 10–14;
4) indywidualizacja dokumentu publicznego – nadanie blankietowi dokumentu
publicznego przez jego wytwórcę cech jednoznacznie wyróżniających go
spośród blankietów dokumentów publicznych tego samego rodzaju;
5) personalizacja dokumentu publicznego – naniesienie na blankiet dokumentu
publicznego danych osoby, rzeczy lub innych charakterystycznych elementów
przez uprawniony podmiot;
6) replika dokumentu publicznego – odwzorowanie lub kopię wielkości od 75% do
120% oryginału o cechach autentyczności dokumentu publicznego lub blankietu
dokumentu publicznego, z wyłączeniem kserokopii lub wydruku
komputerowego dokumentu publicznego wykonanych do celów urzędowych,
służbowych lub zawodowych określonych na podstawie odrębnych przepisów
lub na użytek osoby, dla której dokument publiczny został wydany;
7) Spółka – jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, której przedmiotem działalności
jest wytwarzanie blankietów dokumentów i druków zabezpieczonych, mającą
siedzibę oraz zakład produkcyjny, w którym są wytwarzane blankiety
dokumentów publicznych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
8) wzorzec dokumentu publicznego – wykonany na zlecenie emitenta dokumentu
publicznego, spersonalizowany lub zindywidualizowany fikcyjnymi danymi,
06.05.2020
©Telksinoe s. 3/28
blankiet dokumentu publicznego z naniesionym w sposób trwały oznaczeniem
„WZORZEC” oraz „SPECIMEN”, a w przypadku dokumentów publicznych,
o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 10–14, blankiet dokumentu publicznego
niespersonalizowany i niezindywidualizowany fikcyjnymi danymi;
9) wzór dokumentu publicznego – wzór blankietu dokumentu publicznego
odzwierciedlający rzeczywisty wygląd tego dokumentu, w tym elementy
graficzne i jawne zabezpieczenia przed fałszerstwem, określony w przepisach
prawa powszechnie obowiązującego.
2. Dokumentem publicznym jest jego odpis, wypis, duplikat i wtórnik.
3. Dokumentami publicznymi są także:
1) tytuły wykonawcze wydawane przez sądy lub referendarzy sądowych,
2) odpisy prawomocnych orzeczeń sądów, z których wynika nabycie, istnienie lub
wygaśnięcie prawa, albo które odnoszą się do stanu cywilnego,
3) odpisy orzeczeń lub zaświadczenia stwierdzające uprawnienie do: reprezentacji
danej osoby, dokonania czynności prawnej bądź zarządu określonym majątkiem,
wydawane przez sądy,
4) odpisy postanowień sądów i referendarzy sądowych w przedmiocie nadania
klauzuli wykonalności tytułom egzekucyjnym innym niż wymienione
w art. 777 § 1 pkt 1 i 11 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks
postępowania cywilnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1460, z późn. zm.1)), gdy ich
przedmiotem są tytuły egzekucyjne niepochodzące od sądu,
5) wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów obejmujących czynności notarialne,
o których mowa w art. 79 pkt 1–1b i 4, poświadczenia, o których mowa
w art. 79 pkt 2, oraz protesty, o których mowa w art. 79 pkt 5 ustawy z dnia
14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 540, 730, 1495,
1655 i 2020)
– dla których stosuje się jednolite blankiety dokumentów publicznych.
Art. 3. 1. W celu realizacji zadań, o których mowa w art. 1 ust. 3, Minister:
1) bierze udział w procedurze opracowywania wzoru dokumentu publicznego;
2) analizuje przypadki fałszerstw dokumentów publicznych;
3) inicjuje zmiany zabezpieczeń dokumentów publicznych przed fałszerstwem;
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1469,
1495, 1649, 1655, 1798, 1802, 1818, 2070, 2089, 2128 i 2217 oraz z 2020 r. poz. 288 i 462.
06.05.2020
©Telksinoe s. 4/28
4) ocenia jakość wydawanych dokumentów publicznych, o których mowa
w art. 5 ust. 2 pkt 1–31;
5) monitoruje zmiany zachodzące na świecie w dziedzinie zabezpieczeń
dokumentów przed fałszerstwem;
6) współpracuje z międzynarodowymi instytucjami i organizacjami zajmującymi
się ochroną i zabezpieczaniem dokumentów publicznych przed fałszerstwem;
7) publikuje w Rejestrze Dokumentów Publicznych informacje o wzorach
dokumentów publicznych;
8) podejmuje działania mające na celu podnoszenie poziomu edukacji w zakresie
wiedzy o możliwościach i sposobach rozpoznawania sfałszowanych
dokumentów publicznych;
9) kontroluje wytwórców blankietów dokumentów publicznych.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1–8, Minister wykonuje przy pomocy
Komisji do spraw dokumentów publicznych, zwanej dalej „Komisją”.
Art. 4. Minister zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje
o sposobach weryfikacji autentyczności dokumentów publicznych.
Rozdział 2
Kategorie dokumentów publicznych i minimalne zabezpieczenia tych
dokumentów przed fałszerstwem
Art. 5. 1. Ustala się trzy kategorie dokumentów publicznych w zależności od ich
znaczenia dla bezpieczeństwa państwa.
2. Dokumentami publicznymi kategorii pierwszej są dokumenty najistotniejsze
z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, których wytwarzanie odbywa się
w sposób uwzględniający szczególne środki bezpieczeństwa:
1) dowód osobisty;
2) dokumenty paszportowe;
3) książeczka żeglarska, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia
2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1889 i 2197);
4) dokumenty wydawane na podstawie art. 44 ust. 1 oraz art. 83 ust. 1 ustawy
z dnia 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r.
poz. 463);
5) dokumenty wydawane cudzoziemcowi na podstawie art. 37 oraz art. 226 ustawy
z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2020 r. poz. 35);
06.05.2020
©Telksinoe s. 5/28
6) dokumenty wydawane członkom misji dyplomatycznych i urzędów
konsularnych państw obcych oraz innym osobom zrównanym z nimi na
podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów
międzynarodowych, a także dokumenty wydawane członkom ich rodzin
pozostającym z nimi we wspólnocie domowej na podstawie art. 61 ustawy z dnia
12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
7) dokument wydawany obywatelowi Unii Europejskiej na podstawie art. 48 ust. 1
ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw
członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2019 r. poz.
293);
8) dokumenty wydawane członkowi rodziny obywatela Unii Europejskiej na
podstawie art. 30 ust. 1 oraz art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r.
o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe
z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków
ich rodzin;
9) dokumenty wydawane cudzoziemcowi na podstawie art. 55 ust. 1 oraz art. 89i
ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1666 i 2020 oraz z
2020 r. poz. 322);
10) tytuły wykonawcze wydawane przez sądy lub referendarzy sądowych;
11) odpisy prawomocnych orzeczeń sądów, z których wynika nabycie, istnienie lub
wygaśnięcie prawa, albo które odnoszą się do stanu cywilnego;
12) odpisy orzeczeń lub zaświadczenia stwierdzające uprawnienie do: reprezentacji
danej osoby, dokonania czynności prawnej bądź zarządu określonym majątkiem,
wydawane przez sądy;
13) odpisy postanowień sądów i referendarzy sądowych w przedmiocie nadania
klauzuli wykonalności tytułom egzekucyjnym innym niż wymienione
w art. 777 § 1 pkt 1 i 11 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks
postępowania cywilnego, gdy ich przedmiotem są tytuły egzekucyjne
niepochodzące od sądu;
14) wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów obejmujących czynności notarialne,
o których mowa w art. 79 pkt 1–1b i 4, poświadczenia, o których mowa
06.05.2020
©Telksinoe s. 6/28
w art. 79 pkt 2, oraz protesty, o których mowa w art. 79 pkt 5 ustawy z dnia
14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie;
15) certyfikat członka załogi statku powietrznego;
16) wojskowe dokumenty osobiste wydawane osobom objętym ewidencją wojskową
na podstawie art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020
oraz z 2020 r. poz. 374);
17) wojskowe dokumenty osobiste wydawane na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy
z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 330, 730 i 1726);
18) karty tożsamości wydawane na podstawie art. 137c ust. 1 ustawy z dnia
11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;
19) karty tożsamości wydawane na podstawie art. 54a ust. 1 ustawy z dnia
21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej;
20) wpis w paszporcie, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca
2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1919 oraz z 2019
r. poz. 730);
21) naklejka wizowa;
22) Karta Polaka;
23) legitymacja dokumentująca niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności;
24) Prawo wykonywania zawodu lekarza;
25) Prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty;
26) prawo jazdy;
27) profesjonalny dowód rejestracyjny oraz dowód rejestracyjny pojazdu,
z wyłączeniem dowodów rejestracyjnych pojazdów, o których mowa
w art. 73 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 110, 284 i 568);
28) karta pojazdu;
29) pozwolenie czasowe, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca
1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
30) karta do tachografu, o której mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r.
o tachografach (Dz. U. poz. 1480 oraz z 2019 r. poz. 1123);
06.05.2020
©Telksinoe s. 7/28
31) zaświadczenie ADR, o którym mowa w art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 19 sierpnia
2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 154);
31a) dokument rejestracyjny, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia
2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
(Dz. U. poz. 1137 oraz z 2019 r. poz. 1716);
32) legitymacje służbowe:
a) policjantów,
b) funkcjonariuszy Straży Granicznej,
c) funkcjonariuszy Służby Ochrony Państwa,
d) funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
e) funkcjonariuszy Agencji Wywiadu,
f) funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
g) funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego i żołnierzy
zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w Służbie
Kontrwywiadu Wojskowego,
h) funkcjonariuszy Służby Wywiadu Wojskowego i żołnierzy zawodowych
wyznaczonych na stanowiska służbowe w Służbie Wywiadu Wojskowego,
i) funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej,
j) funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej,
k) osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji
Skarbowej,
l) inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego,
m) żołnierzy Żandarmerii Wojskowej.
3. Dokumentami publicznymi kategorii drugiej są dokumenty istotne ze względu
na bezpieczeństwo państwa, bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i prawnego,
w tym dotyczące broni, międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych,
potwierdzające wykształcenie wyższe i specjalistyczne oraz świadectwa dojrzałości,
inne niż wymienione w ust. 2.
4. Dokumentami publicznymi kategorii trzeciej są dokumenty mające wpływ na
bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i prawnego, w tym koncesje, pozwolenia,
licencje, zaświadczenia, świadectwa i certyfikaty związane z bezpieczeństwem
transportu, dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, świadectwa
ukończenia szkoły, legitymacje szkolne i studenckie oraz dokumenty uprawniające do
różnego rodzaju ulg, inne niż wymienione w ust. 2 i 3.
06.05.2020
©Telksinoe s. 8/28
Art. 6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz dokumentów
publicznych kategorii drugiej i trzeciej, mając na względzie konieczność zapewnienia
ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa, a także zapewnienia
bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i prawnego.
Art. 7. 1. Dla dokumentów publicznych poszczególnych kategorii ustala się
minimalne zabezpieczenia przed fałszerstwem, uwzględniając:
1) kategorie dokumentów publicznych;
2) funkcje dokumentów publicznych;
3) materiały, z których są wykonane dokumenty publiczne;
4) możliwość weryfikacji autentyczności dokumentów publicznych.
2. Zabezpieczenia dokumentów publicznych przed fałszerstwem stanowią
techniki i technologie zastosowane w tych dokumentach oraz elementy integralnie
związane z blankietem dokumentu publicznego, mające na celu utrudnienie
fałszerstwa dokumentu publicznego.
3. Dla dokumentów publicznych kategorii pierwszej określa się dwie grupy
minimalnych zabezpieczeń przed fałszerstwem, z których pierwszą grupę stosuje się
do dokumentów publicznych potwierdzających tożsamość i dokumentów podróży,
a drugą grupę – do pozostałych dokumentów publicznych.
4. Ustalenie minimalnych zabezpieczeń przed fałszerstwem uwzględnia
możliwość weryfikacji autentyczności dokumentu publicznego w następujących
stopniach:
1) pierwszym, przeznaczonym dla osób sprawdzających autentyczność
przedkładanych dokumentów publicznych bez użycia sprzętu technicznego;
2) drugim, przeznaczonym dla pracowników podmiotów publicznych
weryfikujących autentyczność przedkładanych dokumentów publicznych
z wykorzystaniem ogólnie dostępnych przyrządów powiększających lub
emitujących promieniowanie UV;
3) trzecim, przeznaczonym dla ekspertów wyspecjalizowanych laboratoriów
kryminalistycznych;
4) czwartym, przeznaczonym dla ekspertów podmiotu wyznaczonego przez
Ministra.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
wykaz minimalnych zabezpieczeń przed fałszerstwem wymaganych dla dokumentów
publicznych poszczególnych kategorii, uwzględniając kategorie dokumentów
06.05.2020
©Telksinoe s. 9/28
publicznych, dla których są ustalone, materiały, z których te dokumenty są wykonane,
funkcje, jakie pełnią, oraz możliwość weryfikacji autentyczności dokumentów
publicznych w pierwszym, drugim i trzecim stopniu weryfikacji autentyczności.
6. Przepisów ust. 1 i 3 oraz przepisów wydanych na podstawie ust. 5 nie stosuje
się do dokumentów publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 10–14.
Art. 8. Emitent dokumentu publicznego, w uzgodnieniu z Komisją, może
wprowadzić, poza minimalnymi zabezpieczeniami przed fałszerstwem wymaganymi
dla dokumentów publicznych danej kategorii, dodatkowe zabezpieczenia przed
fałszerstwem.
Art. 9. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory jednolitych blankietów
dokumentów publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 10–13, wraz z wykazem
minimalnych zabezpieczeń przed fałszerstwem tych dokumentów, uwzględniając ich
znaczenie dla bezpieczeństwa państwa, zakres informacji umieszczanych na tych
dokumentach, sposób ich sporządzania oraz potrzebę ujednolicenia poszczególnych
rodzajów dokumentów.
Art. 10. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Notarialnej, określi,
w drodze rozporządzenia, wzór jednolitego blankietu dokumentów publicznych,
o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 14, wraz z wykazem minimalnych zabezpieczeń
przed fałszerstwem tych dokumentów, uwzględniając ich znaczenie dla
bezpieczeństwa państwa, zakres informacji umieszczanych na tych dokumentach oraz
sposób ich sporządzania.
Rozdział 3
Zasady opracowywania wzoru dokumentu publicznego
Art. 11. 1. Emitent dokumentu publicznego we współpracy z Komisją
opracowuje wzór dokumentu publicznego.
2. Organ administracji publicznej uprawniony do opracowania wzoru
dokumentu, który służy do identyfikacji osób, rzeczy lub potwierdza stan prawny lub
prawa osób posługujących się takim dokumentem, zgłasza Komisji potrzebę
wprowadzenia do obrotu prawnego wzoru dokumentu, definiując jego funkcje, zakres
danych, oznaczenia graficzne niezbędne do zamieszczenia na dokumencie, sposób
personalizacji lub indywidualizacji oraz wydawania dokumentu publicznego i jego
06.05.2020
©Telksinoe s. 10/28
odpisów, wypisów, wtórników, duplikatów, planowany nakład, a także opisuje
dokument, wskazując w szczególności rodzaj materiału, z którego ma być wykonany,
formę i format dokumentu.
3. Emitent dokumentu publicznego, co najmniej 9 miesięcy przed planowanym
wprowadzeniem do obrotu prawnego wzoru dokumentu publicznego kategorii
pierwszej, a 12 miesięcy – w przypadku wzorów dokumentów publicznych
pozostałych kategorii, zgłasza Komisji potrzebę określenia wzoru dokumentu
publicznego, definiując jego funkcje, zakres danych, oznaczenia graficzne niezbędne
do zamieszczenia na dokumencie, sposób personalizacji lub indywidualizacji
dokumentu publicznego oraz wydawania dokumentu publicznego i jego odpisów,
wypisów, wtórników, duplikatów, planowany nakład, a także opisuje dokument,
wskazując w szczególności rodzaj materiału, z którego ma być wykonany, formę
i format dokumentu. Emitent dokumentu publicznego może również poinformować
Komisję o konieczności zastosowania dodatkowych zabezpieczeń przed
fałszerstwem.
4. Emitent dokumentu publicznego może, w szczególnie uzasadnionych
przypadkach, zgłosić Komisji potrzebę określenia wzoru dokumentu publicznego
w terminie krótszym niż wskazany w ust. 3.
5. Przy opracowywaniu wzoru dokumentu publicznego, o którym mowa
w art. 5 ust. 2, Komisja i emitent dokumentu publicznego współpracują ze Spółką
w zakresie ustalenia warunków technicznych i produkcyjnych.
Art. 12. 1. Zespół do spraw opracowywania wzoru dokumentu publicznego,
zwany dalej „Zespołem”, przygotowuje na podstawie danych, o których mowa
w art. 11 ust. 2, rekomendację do zakwalifikowania dokumentu do jednej z kategorii
dokumentów publicznych, określając zabezpieczenia przed fałszerstwem oraz
wymagania dotyczące sposobu personalizacji lub indywidualizacji dokumentu
publicznego, zasady odbioru od wytwórcy wytworzonych dokumentów publicznych
lub ich blankietów, sposób wydawania dokumentu publicznego i jego odpisów,
wypisów, wtórników i duplikatów, albo rekomendację do niezakwalifikowania
dokumentu do dokumentów publicznych.
2. Zespół przygotowuje na podstawie danych, o których mowa w art. 11 ust. 3,
rekomendację do opracowania projektu wzoru dokumentu publicznego wraz
z określeniem zabezpieczeń przed fałszerstwem oraz wymagań dotyczących sposobu
personalizacji lub indywidualizacji dokumentu publicznego, zasady odbioru od
06.05.2020
©Telksinoe s. 11/28
wytwórcy wytworzonych dokumentów publicznych lub ich blankietów, sposobu
wydawania dokumentu publicznego i jego odpisów, wypisów, wtórników
i duplikatów.
3. Przewodniczący Zespołu przedstawia Komisji do zatwierdzenia
rekomendację, o której mowa w ust. 1 albo 2, uzgodnioną z organem, o którym mowa
w art. 11 ust. 2, albo emitentem dokumentu publicznego.
4. Komisja zatwierdza albo odrzuca rekomendację, o której mowa w ust. 1 albo
2. W przypadku odrzucenia rekomendacji Komisja przekazuje wytyczne do jej
zmiany.
Art. 13. 1. Przewodniczący Zespołu przekazuje zatwierdzoną rekomendację
organowi, o którym mowa w art. 11 ust. 2, albo emitentowi dokumentu publicznego.
2. Organ, o którym mowa w art. 11 ust. 2, albo emitent dokumentu publicznego
na podstawie zatwierdzonej rekomendacji opracowuje projekt wzoru dokumentu
publicznego oraz szczegółowy opis zabezpieczeń przed fałszerstwem i przekazuje je
Zespołowi do zatwierdzenia.
3. Organ, o którym mowa w art. 11 ust. 2, albo emitent dokumentu publicznego
zamieszcza w projekcie aktu prawnego określającego wzór tego dokumentu wzór
dokumentu publicznego oraz szczegółowy opis zabezpieczeń przed fałszerstwem
zatwierdzone przez Zespół.
Art. 14. Emitent dokumentu publicznego przekazuje Zespołowi przed
rozpoczęciem wytwarzania dokumentu publicznego próbny wydruk blankietu
dokumentu publicznego do weryfikacji jego zgodności z projektem wzoru tego
dokumentu i rekomendacją.
Art. 15. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:
1) opracowywania jednolitych blankietów dokumentów publicznych, o których
mowa w art. 5 ust. 2 pkt 10–14;
2) wprowadzania dodatkowych zabezpieczeń dokumentów publicznych przed
fałszerstwem.
Art. 16. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do dokumentów
publicznych, których wzór oraz zakres wymaganych zabezpieczeń przed fałszerstwem
został określony w przepisach prawa Unii Europejskiej lub prawa międzynarodowego.
06.05.2020
©Telksinoe s. 12/28
Rozdział 4
Wytwarzanie blankietów dokumentów publicznych
Art. 17. 1. Blankiety dokumentów publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2,
wytwarza Spółka.
2. Spółka jest obowiązana posiadać aktualny, certyfikowany i nadzorowany
przez niezależną jednostkę certyfikującą system zarządzania bezpieczeństwem
potwierdzony certyfikatem zgodności z normą ISO 14298:2013.
3. Spółka jest obowiązana do ochrony informacji niejawnych oznaczonych
klauzulą „tajne”, o której mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie
informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), oraz informacji niejawnych
międzynarodowych o klauzuli „Secret UE/EU Secret”.
4. Blankiety dokumentów publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 32,
mogą być wytwarzane przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
5. Spółka wytwarza blankiety dokumentów publicznych odpłatnie.
6. Cena wytworzenia blankietów dokumentów publicznych, o których mowa
w art. 5 ust. 2, jest ustalana w umowie zawieranej między emitentem dokumentu
publicznego a Spółką, z uwzględnieniem zasad handlowych i interesu publicznego,
z tym że cena wytworzenia blankietu dokumentów publicznych, o których mowa
w art. 5 ust. 2 pkt 14, jest ustalana w umowie zawieranej między Krajową Radą
Notarialną a Spółką.
Art. 18. Blankiety dokumentów publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4,
są wytwarzane przez Spółkę albo inne podmioty, których przedmiotem działalności
jest wytwarzanie blankietów dokumentów i druków zabezpieczonych, które spełniają
wymagania dotyczące bezpieczeństwa wytwarzania blankietów dokumentów
publicznych określone w art. 19 i w przepisach wydanych na podstawie art. 21,
a w przypadku wykonywania umowy wymagającej dostępu do informacji niejawnych
o klauzuli „poufne” lub wyższej posiadają odpowiednie świadectwo bezpieczeństwa
przemysłowego.
Art. 19. 1. Przy wytwarzaniu blankietów dokumentów publicznych w Spółce
oraz innych podmiotach, o których mowa w art. 18, zatrudnia się osoby, które nie były
skazane za przestępstwo umyślne przeciwko wiarygodności dokumentów, obrotowi
gospodarczemu i bezpieczeństwu powszechnemu.
06.05.2020
©Telksinoe s. 13/28
2. Osoba ubiegająca się o zatrudnienie składa oświadczenie o niekaralności
w zakresie, o którym mowa w ust. 1. Składający oświadczenie jest obowiązany do
zawarcia w nim klauzuli o treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu
o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Pracownicy składają
oświadczenia raz na trzy lata.
3. Spółka oraz inne podmioty, o których mowa w art. 18, dysponują potencjałem
technicznym i technologicznym, który umożliwia realizację zleceń oraz zapewnia
bezpieczeństwo wytwarzania blankietów dokumentów publicznych, w tym:
1) bezpieczeństwo dokumentacji technicznej;
2) ewidencjonowanie i rozliczanie materiałów i innych elementów używanych do
wytwarzania blankietów dokumentów publicznych, półproduktów oraz
blankietów dokumentów publicznych na poszczególnych etapach procesu
wytwarzania;
3) zabezpieczenie przechowywanych materiałów i innych elementów używanych
do wytwarzania blankietów dokumentów publicznych, półproduktów oraz
wytworzonych blankietów dokumentów publicznych przed dostępem osób nie-
uprawnionych i utratą;
4) zabezpieczenie pomieszczeń, w których są wytwarzane i przechowywane
blankiety dokumentów publicznych oraz materiały i inne elementy używane do
wytwarzania blankietów dokumentów publicznych, a także półprodukty;
5) ewidencjonowanie dostępu do pomieszczeń, o których mowa w pkt 4;
6) wydawanie wytworzonych blankietów dokumentów publicznych osobom
uprawnionym;
7) protokolarne niszczenie pozostałości materiałów i innych elementów używanych
do wytwarzania blankietów dokumentów publicznych, półproduktów oraz
braków produkcyjnych i odpadów produkcyjnych;
8) zabezpieczenie transportu materiałów i innych elementów używanych do
wytwarzania blankietów dokumentów publicznych, półproduktów oraz
wytworzonych blankietów dokumentów publicznych przed dostępem osób nie-
uprawnionych i utratą;
9) prowadzenie ewidencji pracowników zatrudnionych przy wytwarzaniu
blankietów dokumentów publicznych;
06.05.2020
©Telksinoe s. 14/28
10) szkolenia pracowników zatrudnionych przy wytwarzaniu blankietów
dokumentów publicznych w zakresie wymagań związanych z bezpieczeństwem
wytwarzania tych blankietów.
4. Podmioty inne niż Spółka, o których mowa w art. 18, opracowują wewnętrzne
zasady bezpieczeństwa wytwarzania blankietów dokumentów publicznych i prowadzą
dokumentację potwierdzającą stosowanie tych zasad. Na żądanie Ministra lub
emitenta dokumentu publicznego podmioty te przedstawiają tę dokumentację.
Art. 20. Spółka oraz inne podmioty, o których mowa w art. 18, współdziałają z:
1) Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie sporządzania
dokumentów, o których mowa w art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r.
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U.
z 2020 r. poz. 27);
2) Szefem Służby Wywiadu Wojskowego w zakresie sporządzania dokumentów,
o których mowa w art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie
Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U.
z 2019 r. poz. 687);
3) organami, służbami i instytucjami państwowymi, o których mowa
w art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, w zakresie sporządzania dokumentów.
Art. 21. Minister właściwy do spraw wewnętrznych po zasięgnięciu opinii Szefa
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe wymagania w zakresie bezpieczeństwa wytwarzania blankietów
dokumentów publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4, w tym szczegółowe
wewnętrzne zasady bezpieczeństwa wytwarzania blankietów dokumentów
publicznych, mając na uwadze potrzebę ochrony materiałów i innych elementów
używanych do wytwarzania blankietów dokumentów publicznych, półproduktów oraz
wytworzonych blankietów dokumentów publicznych przed dostępem osób
nieuprawnionych i utratą, a także konieczność prowadzenia przejrzystej ewidencji
materiałów i innych elementów używanych do wytwarzania blankietów dokumentów
publicznych, półproduktów i blankietów dokumentów publicznych na
poszczególnych etapach procesu wytwarzania oraz ewidencji dostępu do
pomieszczeń, w których są wytwarzane i przechowywane blankiety dokumentów
publicznych, materiały i inne elementy używane do wytwarzania blankietów
dokumentów publicznych oraz półprodukty.
06.05.2020
©Telksinoe s. 15/28
Rozdział 5
Kontrola wytwórców blankietów dokumentów publicznych
Art. 22. 1. Minister i Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego wspólnie
przeprowadzają kontrolę:
1) wytwórcy blankietów dokumentów publicznych, o którym mowa
w art. 17 ust. 1, w zakresie posiadania systemu zarządzania bezpieczeństwem
potwierdzonego certyfikatem zgodności z normą ISO 14298:2013 oraz
w zakresie spełniania warunku wytwarzania blankietów dokumentów
publicznych w zakładzie produkcyjnym na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
2) podmiotów, o których mowa w art. 18, innych niż Spółka w zakresie, o którym
mowa w art. 19, oraz w zakresie spełniania przez te podmioty warunków
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 21.
2. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, w zakresie nieuregulowanym
w niniejszej ustawie stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. –
Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424).
3. Zadania organu kontroli wynikające z ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo
przedsiębiorców wykonuje Minister.
Art. 23. 1. Minister w porozumieniu z Szefem Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego powołuje zespół kontrolujący i określa jego skład.
2. W skład zespołu kontrolującego wchodzą upoważniony pracownik urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zwanego dalej
„Ministerstwem”, oraz upoważniony funkcjonariusz Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego.
3. Zespołem kontrolującym kieruje upoważniony pracownik Ministerstwa.
4. Upoważnienie do przeprowadzania kontroli zawiera:
1) oznaczenie organu wydającego upoważnienie oraz numer i datę wystawienia;
2) wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3) imię, nazwisko i określenie stanowiska służbowego kontrolera;
4) określenie zakresu kontroli;
5) nazwę i adres kontrolowanego wytwórcy blankietów dokumentów publicznych;
6) wskazanie okresu ważności upoważnienia;
7) podpis wystawiającego upoważnienie.
06.05.2020
©Telksinoe s. 16/28
Art. 24. 1. Ustalenia dokonane w trakcie kontroli opisuje się w protokole, który
zawiera:
1) nazwę i adres kontrolowanego wytwórcy blankietów dokumentów publicznych;
2) imiona, nazwiska i określenie stanowisk służbowych członków zespołu
kontrolującego;
3) datę rozpoczęcia i datę zakończenia kontroli;
4) oznaczenie czynności i miejsca przeprowadzenia kontroli;
5) opis przebiegu kontroli, treść złożonych wyjaśnień i oświadczeń.
2. Protokół podpisują członkowie zespołu kontrolującego.
Art. 25. Kierujący kontrolą przekazuje kontrolowanemu wytwórcy blankietów
dokumentów publicznych protokół wraz z pouczeniem o prawie do zgłoszenia
umotywowanych pisemnych zastrzeżeń.
Art. 26. 1. Kontrolowany wytwórca blankietów dokumentów publicznych ma
prawo do zgłoszenia umotywowanych pisemnych zastrzeżeń do protokołu w terminie
7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1, może być przedłużony na wniosek
kontrolowanego wytwórcy blankietów dokumentów publicznych, złożony przed jego
upływem na czas oznaczony przez kierującego kontrolą.
Art. 27. 1. Zastrzeżenia do protokołu rozpatruje pracownik Ministerstwa
upoważniony przez Ministra do tej czynności.
2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1:
1) odrzuca zastrzeżenia do protokołu zgłoszone przez osobę nieuprawnioną lub
zgłoszone po upływie terminu i zawiadamia o tym zgłaszającego zastrzeżenia do
protokołu, informując na piśmie o przyczynach, albo
2) uwzględnia zastrzeżenia do protokołu w całości lub w części albo je oddala.
3. Kontrolowany wytwórca blankietów dokumentów publicznych może
w każdym czasie wycofać zgłoszone zastrzeżenia do protokołu. Wycofane
zastrzeżenia do protokołu pozostawia się bez rozpatrzenia.
4. Kontrolowanemu wytwórcy blankietów dokumentów publicznych
przysługuje prawo do odwołania do Ministra w terminie 5 dni roboczych od dnia
otrzymania zawiadomienia o odrzuceniu zastrzeżeń do protokołu.
5. Minister rozpatruje odwołanie i o rozstrzygnięciu informuje na piśmie
kontrolowanego wytwórcę blankietów dokumentów publicznych.
06.05.2020
©Telksinoe s. 17/28
Art. 28. 1. Pracownik, o którym mowa w art. 27 ust. 1, przekazuje
kontrolowanemu wytwórcy blankietów dokumentów publicznych stanowisko wobec
oddalonych zastrzeżeń do protokołu.
2. Kontrolowanemu wytwórcy blankietów dokumentów publicznych
przysługuje prawo do odwołania do Ministra w terminie 7 dni roboczych od dnia
otrzymania stanowiska o oddaleniu zastrzeżeń do protokołu.
3. Minister rozpatruje odwołanie i o rozstrzygnięciu informuje na piśmie
kontrolowanego wytwórcę blankietów dokumentów publicznych.
Art. 29. W przypadku uwzględnienia zastrzeżeń do protokołu pracownik,
o którym mowa w art. 27 ust. 1, dokonuje zmian w protokole i przekazuje zmieniony
protokół kontrolowanemu wytwórcy blankietów dokumentów publicznych.
Art. 30. 1. Na podstawie protokołu pracownik, o którym mowa w art. 27 ust. 1,
sporządza wystąpienie pokontrolne.
2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wystąpienie pokontrolne
zawiera wnioski i zalecenia oraz wskazanie zakresu, przyczyn i skutków
stwierdzonych nieprawidłowości.
Art. 31. Minister podpisuje wystąpienie pokontrolne i przekazuje
kontrolowanemu wytwórcy blankietów dokumentów publicznych.
Art. 32. Od wystąpienia pokontrolnego nie przysługują środki odwoławcze.
Art. 33. Kontrolowany wytwórca blankietów dokumentów publicznych,
w terminie wyznaczonym przez Ministra, informuje Ministra o sposobie wykonania
zaleceń, wykorzystaniu wniosków lub przyczynach ich niewykorzystania albo
o innym sposobie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
Rozdział 6
Obowiązki emitenta dokumentu publicznego i funkcjonariusza publicznego
Art. 34. 1. Emitent dokumentu publicznego, najpóźniej w dniu wejścia w życie
przepisu określającego wzór dokumentu publicznego, a w przypadku dokumentów,
o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 10–14, wzór jednolitego blankietu dokumentów
publicznych, zamieszcza na swojej stronie internetowej pliki graficzne i dane
dotyczące dokumentu publicznego, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1–3.
2. Emitent dokumentu publicznego przekazuje Ministrowi, drogą elektroniczną,
dane, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1, pkt 2 lit. a–c, pkt 3 i 5, oraz, na
06.05.2020
©Telksinoe s. 18/28
zabezpieczonym informatycznym nośniku danych, dane, o których mowa
w art. 46 ust. 2 pkt 4, w terminie, o którym mowa w ust. 1.
3. Emitent dokumentu publicznego przekazuje Ministrowi informację, o której
mowa w art. 46 ust. 2 pkt 2 lit. d, najpóźniej w dniu zakończenia wydawania
dokumentu publicznego danego wzoru.
Art. 35. Emitent dokumentu publicznego, o którym mowa w art. 5 ust. 2 i 3,
przekazuje wzorzec tego dokumentu Komendantowi Głównemu Policji,
Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz Ministrowi,
najpóźniej w dniu wejścia w życie przepisu określającego wzór tego dokumentu
publicznego, a w przypadku dokumentów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 10–14,
wzór jednolitego blankietu dokumentu publicznego.
Art. 36. 1. Emitent dokumentu publicznego przekazuje wzorzec dokumentu
publicznego także na żądanie Ministra.
2. Minister, po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, może przekazać wzorzec dokumentu publicznego, z wyłączeniem
wzorców dokumentów publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 32, na
wniosek, placówkom dyplomatycznym lub służbom państw trzecich, a także użyczyć
wzorca dokumentu publicznego podmiotom mającym co najmniej 5-letnie
doświadczenie w działalności eksperckiej i edukacyjnej w obszarze dokumentów
publicznych.
3. Komendant Główny Policji, Komendant Główny Straży Granicznej, Szef
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Szef Centralnego Biura
Antykorupcyjnego nie udostępniają wzorców dokumentów publicznych,
z wyłączeniem wykorzystania ich jako materiał porównawczy w badaniach
kryminalistycznych realizowanych przez uprawnione podmioty lub jako materiał
dydaktyczny w celach szkoleniowych.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się również do blankietów dokumentów publicznych,
które mogą być udostępniane pod warunkiem, że będą zawierały naniesione w sposób
trwały oznaczenie „WZÓR”.
Art. 37. Emitent dokumentu publicznego przekazuje Ministrowi dokument
publiczny zwrócony przez posiadacza tego dokumentu wskazującego na jego
06.05.2020
©Telksinoe s. 19/28
uszkodzenie w wyniku wady technicznej, celem dokonania oceny jakości tego
dokumentu.
Art. 38. Emitent dokumentu publicznego współdziała z:
1) Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie sporządzania
dokumentów, o których mowa w art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r.
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu;
2) Szefem Służby Wywiadu Wojskowego w zakresie sporządzania dokumentów,
o których mowa w art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie
Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego;
3) organami, służbami i instytucjami państwowymi, o których mowa
w art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, w zakresie sporządzania dokumentów.
Art. 39. 1. Emitent dokumentu publicznego na żądanie Ministra, przy
współpracy z wytwórcą tego dokumentu, zapewnia dostęp do dokumentacji
technicznej tego dokumentu publicznego, z zachowaniem przepisów o tajemnicy
przedsiębiorstwa i ochronie informacji niejawnych.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do dokumentów, o których mowa
w art. 5 ust. 2 pkt 32.
Art. 40. 1. Prokurator Generalny, Komendant Główny Policji, Komendant
Główny Straży Granicznej, Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szef
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej,
Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz organy Inspekcji Handlowej
i Państwowej Inspekcji Sanitarnej niezwłocznie po otrzymaniu opinii biegłego
stwierdzającej fałszerstwo dokumentu publicznego, wskazującej na naruszenie
stosowanych w dokumentach publicznych zabezpieczeń przed fałszerstwem
przekazują Ministrowi informacje, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 6, oraz kopię
opinii biegłego.
2. Informacje, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 6, oraz kopia opinii biegłego
mogą być przekazywane drogą elektroniczną.
3. Organ dysponujący dowodem rzeczowym w postaci sfałszowanego
dokumentu publicznego umożliwia Komisji, w celu realizacji zadania, o którym
mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2, dostęp do tego dowodu za pośrednictwem jej
06.05.2020
©Telksinoe s. 20/28
upoważnionego członka, a po prawomocnym zakończeniu postępowania karnego
przekazuje Komisji ten dowód na czas wskazany w upoważnieniu.
4. Dostęp do dowodu rzeczowego, o którym mowa w ust. 3, nie może utrudniać
postępowania karnego ani wpływać na zmniejszenie wartości tego dowodu dla
prowadzonego postępowania.
Art. 41. 1. Minister gromadzi i przechowuje kopie opinii biegłych
stwierdzających przypadki fałszerstw dokumentów publicznych przez okres 10 lat od
daty ich otrzymania.
2. Kopie opinii, o których mowa w ust. 1, nie są udostępniane.
3. Kopie opinii, o których mowa w ust. 1, po upływie 10 lat od daty ich
otrzymania są komisyjnie niszczone.
Art. 42. 1. Funkcjonariusz publiczny dokonujący, w zakresie swojej
właściwości, czynności na podstawie okazywanych lub składanych dokumentów
publicznych zapoznaje się z danymi i informacjami, o których mowa w art. 46 ust. 2
pkt 1–3.
2. Funkcjonariusz publiczny, o którym mowa w ust. 1, kontroluje autentyczność
dokumentów publicznych w zakresie pierwszego stopnia weryfikacji, o którym mowa
w art. 7 ust. 4 pkt 1.
3. Funkcjonariusz publiczny, o którym mowa w ust. 1, weryfikuje autentyczność
dokumentów publicznych również w zakresie drugiego stopnia weryfikacji, o którym
mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2, jeżeli dysponuje przyrządami powiększającymi lub
emitującymi promieniowanie UV.
Rozdział 7
Przechowywanie blankietów dokumentów publicznych oraz dokumentów
publicznych
Art. 43. 1. Blankiety dokumentów publicznych przechowywane w miejscu ich
personalizacji lub indywidualizacji oraz dokumenty publiczne przechowywane
w miejscu ich wydawania zabezpiecza się przed dostępem osób nieuprawnionych,
utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
2. Pomieszczenie, w którym są przechowywane dokumenty publiczne oraz
blankiety tych dokumentów, jest zamykane, a dostęp do tego pomieszczenia mają
wyłącznie osoby upoważnione. Jeżeli to pomieszczenie znajduje się na parterze, okna
zewnętrzne są zabezpieczone:
06.05.2020
©Telksinoe s. 21/28
1) szybami odpornymi na przebicie lub rozbicie lub
2) stalowymi żaluzjami albo siatkami stalowymi, lub
3) okratowaniem.
3. Pomieszczenie, o którym mowa w ust. 2, przeznaczone także do wydawania
dokumentów publicznych posiada wydzieloną część, w której są przechowywane
dokumenty publiczne, zabezpieczoną przed dostępem osób nieuprawnionych.
4. Dokumenty publiczne, o których mowa w art. 5 ust. 4, oraz blankiety tych
dokumentów mogą być przechowywane w innym pomieszczeniu niż określone
w ust. 2, jeżeli są przechowywane w szafie metalowej zamykanej lub w sejfie, do
których dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione.
5. Dostęp do pomieszczenia, o którym mowa w ust. 2, oraz do wydzielonej
części pomieszczenia, o której mowa w ust. 3, a także do szafy metalowej zamykanej
lub do sejfu, o których mowa w ust. 4, jest rejestrowany.
6. Rejestrowanie dostępu, o którym mowa w ust. 5, może polegać na
zamontowaniu systemu kontroli dostępu do pomieszczenia, o którym mowa w ust. 2,
i wydzielonej części pomieszczenia, o której mowa w ust. 3, lub prowadzeniu rejestru
wejść i wyjść do i z tego pomieszczenia oraz prowadzeniu rejestru wydawania
i zwrotu kluczy do tego pomieszczenia i szafy metalowej zamykanej lub do sejfu,
o których mowa w ust. 4.
Art. 44. Dokumenty publiczne będące drukami ścisłego zarachowania oraz
blankiety tych dokumentów są ewidencjonowane. Ewidencje dokumentów
publicznych i blankietów tych dokumentów oraz dowody ich przekazania i odbioru
zabezpiecza się przed dostępem osób nieuprawnionych w sposób przewidziany
w art. 43.
Rozdział 8
Rejestr Dokumentów Publicznych
Art. 45. Minister prowadzi Rejestr Dokumentów Publicznych, zwany dalej
„Rejestrem”.
Art. 46. 1. Rejestr jest prowadzony w systemie teleinformatycznym.
2. W Rejestrze gromadzi się:
1) pliki graficzne zawierające widok ogólny wzorca dokumentu publicznego oraz
jego elementy charakterystyczne;
2) opis dokumentu publicznego zawierający w szczególności:
06.05.2020
©Telksinoe s. 22/28
a) datę wprowadzenia wzoru do obrotu prawnego,
b) datę rozpoczęcia wydawania dokumentu publicznego danego wzoru,
c) okres ważności dokumentu publicznego,
d) datę zakończenia wydawania dokumentu danego wzoru;
3) pliki graficzne obrazujące elementy zabezpieczeń przed fałszerstwem
przeznaczone do weryfikacji autentyczności dokumentu publicznego pierwszego
i drugiego stopnia, wraz z opisem sposobu dokonywania tej weryfikacji;
4) nazwy zabezpieczeń przed fałszerstwem przeznaczonych do dokonywania
weryfikacji autentyczności dokumentu publicznego trzeciego stopnia,
z wyłączeniem informacji niejawnych, o których mowa w ustawie z dnia
5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych;
5) informacje dotyczące wytwórcy lub wytwórców dokumentów publicznych,
wielkości ich nakładu oraz wykazu oznaczeń indywidualnych dokumentów
publicznych;
6) informacje o przypadkach fałszerstw dokumentów publicznych dotyczące:
a) oznaczenia sprawy i organu ją prowadzącego,
b) miejsca i daty ujawnienia sfałszowanego dokumentu, w tym nazwę
miejscowości, w której nastąpiło ujawnienie, ze wskazaniem powiatu
i województwa,
c) ujawnionych ośrodków fałszerskich,
d) rodzaju sfałszowanego dokumentu publicznego, jego cech
charakterystycznych i liczby sfałszowanych dokumentów publicznych.
3. W Rejestrze mogą być gromadzone skany cech charakterystycznych
sfałszowanych dokumentów publicznych oraz opisy dokonanych fałszerstw.
4. Dane dotyczące dokumentów publicznych, które utraciły moc obowiązującą,
są gromadzone w Rejestrze jako dane archiwalne.
Art. 47. 1. Minister wprowadza dane i informacje, o których mowa
w art. 46 ust. 2, bezpośrednio, w czasie rzeczywistym do Rejestru, niezwłocznie po
ich otrzymaniu od emitenta dokumentu publicznego lub organu, o którym mowa
w art. 40 ust. 1.
2. Minister wprowadza dane, o których mowa w art. 46 ust. 3, bezpośrednio,
w czasie rzeczywistym do Rejestru, niezwłocznie po ich opracowaniu.
Art. 48. 1. Rejestr w zakresie danych i informacji, o których mowa
w art. 46 ust. 2 pkt 1–3, jest powszechnie dostępny.
06.05.2020
©Telksinoe s. 23/28
2. Dostęp do przeglądania danych i informacji, o których mowa
w art. 46 ust. 2 pkt 4 i 6 oraz ust. 3 i 4, posiadają sądy, prokuratura, Policja, Straż
Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro
Antykorupcyjne, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba
Wywiadu Wojskowego, Żandarmeria Wojskowa oraz Krajowa Administracja
Skarbowa.
3. Minister może wyrazić zgodę na udostępnienie danych i informacji, o których
mowa w art. 46 ust. 2 pkt 4 i ust. 4, na uzasadniony wniosek podmiotu mającego co
najmniej 5-letnie doświadczenie w działalności eksperckiej w zakresie badań
autentyczności dokumentów publicznych po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
4. Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego może odstąpić od sporządzenia
uzasadnienia opinii, o której mowa w ust. 3, w części lub w całości, jeżeli wymagają
tego względy bezpieczeństwa państwa.
5. Minister może wyrazić zgodę na udostępnienie danych i informacji, o których
mowa w art. 46 ust. 2 pkt 6 lit. d oraz ust. 3, na uzasadniony wniosek Spółki.
Rozdział 9
Komisja
Art. 49. 1. Przy Ministrze działa stała Komisja.
2. Komisja ocenia jakość wydawanych dokumentów publicznych na podstawie
dokumentów publicznych otrzymywanych od emitentów tych dokumentów,
zwróconych przez ich posiadaczy wskazujących na uszkodzenie w wyniku wady
technicznej.
3. W skład Komisji wchodzą:
1) siedmiu członków powołanych spośród osób wykonujących obowiązki służbowe
w Ministerstwie;
2) do piętnastu członków powołanych spośród pracowników jednostek
organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, funkcjonariuszy lub
pracowników delegowanych przez Komendanta Głównego Policji, Komendanta
Głównego Straży Granicznej oraz Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
na czas niezbędny do wykonywania zadań;
3) do pięciu członków powołanych spośród ekspertów innych podmiotów
zajmujących się dokumentami publicznymi.
06.05.2020
©Telksinoe s. 24/28
4. Przewodniczący i zastępca przewodniczącego Komisji posiadają co najmniej
5-letnie udokumentowane doświadczenie w działalności eksperckiej w zakresie badań
autentyczności dokumentów publicznych lub co najmniej 5-letnie udokumentowane
doświadczenie związane z projektowaniem systemów zabezpieczeń dokumentów
publicznych.
5. Trzech członków Komisji, o których mowa w ust. 3 pkt 1, oraz członkowie,
o których mowa w ust. 3 pkt 2, posiadają co najmniej 2-letnie, udokumentowane
doświadczenie, o którym mowa w ust. 4.
6. Dwóch członków Komisji, o których mowa w ust. 3 pkt 1, posiada
wykształcenie wyższe oraz co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe
w administracji publicznej.
Art. 50. 1. Członkowie Komisji spełniają wymagania określone w przepisach
ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych w zakresie dostępu
do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne” oraz informacji niejawnych
międzynarodowych o klauzuli „Secret UE/EU Secret”.
2. Dopuszcza się możliwość powołania do składu Komisji w charakterze
członków nie więcej niż 5 osób, które nie spełniają wymagań, o których mowa
w ust. 1. Jeżeli członek Komisji nie posiada poświadczenia bezpieczeństwa
upoważniającego do dostępu do informacji niejawnych o wymaganych klauzulach,
osoba uprawniona niezwłocznie składa wniosek o przeprowadzenie postępowania
sprawdzającego wobec tego członka Komisji.
3. Członek Komisji do czasu spełnienia wymagań, o których mowa w ust. 1, nie
uczestniczy w posiedzeniach wymagających dostępu do informacji niejawnych
oznaczonych tymi klauzulami.
Art. 51. 1. Minister powołuje i odwołuje członków Komisji oraz wyznacza
przewodniczącego Komisji i zastępcę przewodniczącego Komisji spośród członków,
o których mowa w art. 49 ust. 3 pkt 1.
2. Minister zwraca się do szefów służb, o których mowa w art. 49 ust. 3 pkt 2,
o wskazanie kandydatów na członków Komisji spośród funkcjonariuszy lub
pracowników spełniających wymagania określone w art. 49 ust. 5.
3. Członkostwo w Komisji wygasa w wyniku rezygnacji, śmierci albo
rozwiązania stosunku pracy z członkami będącymi pracownikami Ministerstwa,
jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra lub wskazanymi przez
Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej oraz Szefa
06.05.2020
©Telksinoe s. 25/28
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo zaprzestania pełnienia przez
funkcjonariuszy służby, w związku z którą zostali powołani do składu Komisji.
Art. 52. Przewodniczący Komisji może zapraszać do udziału w posiedzeniach
Komisji lub Zespołu przedstawicieli nauki lub innych specjalistów zajmujących się
problematyką projektowania dokumentów publicznych i ich zabezpieczeń przed
fałszerstwem oraz stwierdzania fałszerstw.
Art. 53. 1. Udział w pracach Komisji jest nieodpłatny.
2. Przewodniczący Komisji, zastępca przewodniczącego i członkowie, o których
mowa w art. 49 ust. 3 pkt 1, uczestniczą w pracach Komisji w ramach obowiązków
służbowych i nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia.
Art. 54. 1. Komisja obraduje w obecności co najmniej 10 członków, w tym
przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy.
2. Rozstrzygnięcia Komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym.
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komisji,
a w razie jego nieobecności – zastępcy przewodniczącego.
Art. 55. 1. Przewodniczący Komisji w przypadku, o którym mowa
w art. 11 ust. 2 i 3, powołuje spośród członków, o których mowa w art. 49 ust. 3 pkt 1,
przewodniczącego Zespołu.
2. Przewodniczący Komisji powołuje pozostałych członków Zespołu spośród
członków Komisji, o których mowa w art. 49 ust. 3 pkt 2 i 3.
3. Przewodniczący Zespołu zwołuje pierwsze posiedzenie Zespołu nie później
niż w terminie 7 dni od dnia powołania.
4. Rozstrzygnięcia Zespołu zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym.
W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Zespołu.
Art. 56. Przewodniczący Komisji przedstawia Ministrowi informacje o pracach
Komisji nie rzadziej niż raz na pół roku.
Art. 57. 1. Obsługę administracyjną Komisji zapewnia Ministerstwo.
2. Minister wyznacza dwóch sekretarzy Komisji spośród pracowników
Ministerstwa.
3. Sekretarze Komisji organizują prace Komisji i Zespołu oraz biorą udział w ich
posiedzeniach.
4. Do sekretarzy Komisji stosuje się przepis art. 50 ust. 1.
06.05.2020
©Telksinoe s. 26/28
Rozdział 10
Przepis karny
Art. 58. Kto wytwarza, oferuje, zbywa lub przechowuje w celu zbycia replikę
dokumentu publicznego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 2.
Rozdział 11
Zmiany w przepisach
Art. 59–71. (pominięte)2)
Rozdział 12
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
Art. 72. Prace nad wzorami dokumentów publicznych rozpoczęte
i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzi się na
podstawie przepisów dotychczasowych.
Art. 73. 1. Dokumenty publiczne wydawane na podstawie przepisów
dotychczasowych, wytwarzane według wzoru określonego w przepisach prawa
powszechnie obowiązującego, które nie spełniają wymagań odnośnie do minimalnych
zabezpieczeń określonych w niniejszej ustawie, mogą być nadal wydawane, nie dłużej
jednak niż przez okres:
1) w przypadku dokumentów publicznych kategorii pierwszej i drugiej – dwóch lat,
2) w przypadku dokumentów publicznych kategorii trzeciej – czterech lat
– od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Wydawane na podstawie przepisów dotychczasowych dokumenty publiczne
zachowują ważność. Dokumenty publiczne, których termin został określony,
zachowują ważność do upływu tego terminu.
Art. 74. Wykonane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, na zlecenie
emitenta dokumentu publicznego, spersonalizowane lub zindywidualizowane
fikcyjnymi danymi blankiety dokumentów publicznych z naniesionym w sposób
trwały oznaczeniem „SPECIMEN” albo „WZÓR” mogą być wykorzystane do czasu
wyczerpania ich zapasów.
2)
Zamieszczone w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 kwietnia 2020
r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o dokumentach publicznych (Dz. U. poz. 725).
06.05.2020
©Telksinoe s. 27/28
Art. 75. Wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy postępowania o zamówienie dokumentów publicznych i ich personalizację
oraz druków o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa, określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 4aa ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych, są prowadzone na podstawie przepisów
dotychczasowych.
Art. 76. Podmioty inne niż Spółka, o których mowa w art. 18, nie później niż do
dnia 1 sierpnia 2019 r. dostosują się do wymagań, o których mowa w art. 19
i przepisach wydanych na podstawie art. 21.
Art. 77. 1. Emitent dokumentu publicznego w terminie 6 miesięcy od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy przekaże Ministrowi wzorzec dokumentu
publicznego wydawanego na podstawie przepisów dotychczasowych, wytwarzanego
według wzoru określonego w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, oraz
informacje, o których mowa w art. 46 ust. 2.
2. Komisja opracuje informacje o sposobach kontroli autentyczności dokumentu
publicznego oraz pliki graficzne wzorca, o którym mowa w ust. 1, i przekaże
emitentowi dokumentu publicznego.
3. Emitent dokumentu publicznego w terminie miesiąca od dnia otrzymania
informacji i plików, o których mowa w ust. 2, zamieszcza te informacje i pliki na
swojej stronie internetowej w sposób, o którym mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1–3.
Art. 78. 1. Ministrowie kierujący działami administracji rządowej w terminie
2 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy przedłożą Ministrowi informację
o dokumentach, które służą do identyfikacji osób, rzeczy lub potwierdzają stan prawny
lub prawa osób posługujących się takimi dokumentami i które pozostają w obrocie
prawnym bez określenia wzorów w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
2. Minister na podstawie informacji, o której mowa w ust. 1, opracuje
zestawienie dokumentów, co do których zachodzi konieczność zakwalifikowania do
dokumentów publicznych.
3. Ministrowie kierujący działami administracji rządowej w terminie roku od
otrzymania od Ministra zestawienia dokumentów, co do których zachodzi konieczność
zakwalifikowania do dokumentów publicznych, opracują projekty aktów prawnych
w celu stworzenia podstawy prawnej do określenia wzorów tych dokumentów.
06.05.2020
©Telksinoe s. 28/28
Art. 79. W okresie 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy przez
doświadczenie, o którym mowa w art. 36 ust. 2, art. 48 ust. 3 i art. 49 ust. 4, należy
rozumieć doświadczenie zdobyte w obszarze dokumentów, które służą do
identyfikacji osób, rzeczy lub potwierdzają stan prawny lub prawa osób posługujących
się takim dokumentem, zabezpieczonych przed fałszerstwem.
Art. 80. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia3),
z wyjątkiem:
1) art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. b tiret drugie i ust. 3, art. 5 ust. 2 pkt 10–14, art. 7 ust. 6,
art. 9, art. 10, art. 15 pkt 1, art. 34 ust. 1 i art. 35 w zakresie, w jakim dotyczą
dokumentów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 10–14, które wchodzą w życie
po upływie 48 miesięcy od dnia ogłoszenia;
2) art. 3 ust. 1 pkt 7 i art. 45–48, które wchodzą w życie po upływie 18 miesięcy od
dnia ogłoszenia;
3) art. 5 ust. 2 pkt 27 w zakresie, w jakim dotyczy profesjonalnego dowodu
rejestracyjnego, i art. 71, które wchodzą w życie z dniem 11 lipca 2019 r.;
4) art. 17 ust. 2 i art. 22–33, które wchodzą w życie z dniem 1 sierpnia 2019 r.;
5) art. 42, który wchodzi w życie po upływie 24 miesięcy od dnia ogłoszenia;
6) art. 67, który wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
3)
Ustawa została ogłoszona w dniu 11 stycznia 2019 r.
06.05.2020
Do góry